Педагогическият процес в частна езикова занималня Лукчо – обучение и възпитание на децата
Педагогическият процес, обучение и възпитание на децата в частна езикова занималня Лукчо е целенасочена съзнателна дейност, чрез която се изразява единството на обучение и възпитание на децата. Обучението е средство за постигане целите на възпитанието. Процесът на обучение протича в рамките на сформирана по възрастов признак група и се направлява от учебните програми на МОН. Възпитанието е онази част от педагогическия процес, в която учителят управлява развитието на личността, движейки се по траектория, начертана от учебната програма. Образованието и възпитанието са главните фактори за формиране и развитие на личността на детето. Ефективността на педагогическия процес се измерва с конкретните резултати, постигнати във формирането и развитието на личността на детето, настъпилите качествени изменения в образователната му подготовка и в готовността на детето да премине на по-горното стъпало от своето развитие.
Съвременното развитие на българската образователна система в унисон с европейската, изисква адекватни промени в процесите на обучение и възпитание. Моделирането на педагози от нов тип, поставя пред тях нови, високи изисквания, които още не са въведени навсякъде. Конкуренцията между педагогическите кадри, както и конкуренцията между самите учебни заведения дава все-повече приоритет на онези от тях, които познават и прилагат модерните методи и форми на обучение и възпитание на децата. Имайки в предвид скоростта на развитие във физическо, умствено и интелектуално отношение на децата, благодарение на тяхната ранна информираност посредством случващото се в обкръжаващия ги свят чрез информацията получавана от медиите, от филмите, от семействата (особено в случаите, когато те развиват собствен бизнес), от улицата, от посещението си с родител в поликлиниката – те получават огромно количество информация, която може и да не разбират, но тя оставя своя отпечатък в съзнанието им като факт за нещо чуто или видяно, от което следват много питанки…
И да искаме и да не искаме децата се развиват адекватно на своето време. И това е нормалното. Защото те възприемат по-лесно онова, което ги заобикаля, онова, което виждат и чуват, до което могат да се докоснат. Напълно в противовес на закостенялата теория, че учителят (родителят) моделира детето, трябва да приемем за водеща формулата ,че ,,децата са нашите учители” без разбира се да подценяваме или пренебрегваме ролята на учителя. Но той трябва да бъде онзи педагог, който познава интересите, талантите, вълненията, дори оскъдните знания на децата и в качеството си на добър педагог (и в частност психолог) да обримчи техния информационен и енергиен потенциал в рамките на нов педагогически модел от съвременни методи, средства и форми на обучение и възпитание, адекватни, полезни и важни за развитието на нашите деца. Придобиването на знания, формирането на навици за учене, изграждане на интерес у детето към учението, ангажирането на неговото внимание в положителни дейности е основна цел на педагози и родители. Учителите ръководят и направляват тази дейност, превръщайки своите възпитаници в активни участници в нея. И колкото и да е малка тяхната възраст на един последващ етап ще проличи колко важно е било качеството на педагогическия процес за развитието на детето, защото точно в тази възраст, учителят е бил длъжен да изгради първата тухла от високата кула, наречена развитие на личността като формира у него такъв духовен и физически старт, който да е подчинен на законите на социалното развитие, за да може по-късно ,,личността” да откликне на потребностите на съвременното общество. А това може да постигне само добрият педагог. Затова има учители, които се помнят цял живот…
Автор: katty_bell