Методът „Уча и играя“ в занималня Лукчо

Методът „уча и играя” и образователни игри в занималня Лукчо

Образователни игри в занималня по методът,, уча и играя в занималня Лукчо“,анимационни програми и други забавления са в центъра на съвременната философия за модерно, достъпно, лесно и забавно научаване на уроците за следващия ден и същевременно изучаване на чужд език. Отличителен белег в подготовката на децата е  прилагането на детска анимационна програма, базирана на методите „Уча и играя” и „Учене чрез преживяване“.  Учебния процес от тромав, скучен и безинтересен за децата в полезен, забавен и увлекателен може да стане посредством играта. Тя носи силен емоционален заряд и способства за умствена активация, бърза и лесна концентрация на децата в посоката на предпочитани занимателни дейности. И точно тук е разковничето на съвременната педагогика – да ангажира децата по начин, по който те вярват, че   повече играят и по-малко учат. Голяма част от децата още в най-ранна възраст се демотивират и изграждат у себе си негативно отношение към училището именно, защото в техните представи ученето е онова скучно нещо, което ги приковава към училищния стол и ги лишава от игрите. Вграждането в играта на образователен елемент и постепенното му наслагване води до почти незабележимо навлизане в сърцевината на учебния материал,  до смиване на границата между  ,,уча” и „играя”. В играта децата се включват с охота, тя носи радост и настроение, тя ги вдъхновява и ентусиазира, защото се чувстват значими, имат си място, което отговаря на техните желания и интереси. А за детето най-важно е то да бъде забелязвано и ценено.

Смисълът и акцентът на  ученическите занимални е в ,,занимателните“ дейности, в приоритетното ангажиране на децата в полезни и смислени занимания, докато играят. Ролята на образователните игри е да провокира детето по един неусетен за него начин да активира в играта речниковия си апарат, направляван и подпомаган от учителя. Децата възприемат почти машинално новите думи и бързо ги включват в употреба. Така например заучаването на думите магазин, пари, цена, купувам, продавам, пазар и т.н, организирано като комуникативно-речева игра пред малък детски касов апарат с каса-чекмедже и имитиращи банкноти, се оказа лесно и забавно. Моделираната от учителя формална обстановка накара ,,купувачите“ и ,,продавачите“ да се срещнат край ,,касата в магазина“, общувайки на чуждия език .

Методът „Уча и играя“ е в основата на един съвременен, практически ориентиран образователен модел. Той се реализира посредством умело подбрани образователни игри – езикови игри с думи или букви, конструктивни и музикални игри, в които се използват материали и учебни помагала, чрез които децата учат по-лесно чуждия език, докато играят. За тази цел, включихме в обучението уроци на открито по финансова грамотност. Поканихме лектори от деловия бизнес, които по интерактивен начин с пакетче бонбони и GSM изясниха на децата същността на натуралната размяна, с примери и провокативни въпроси накараха децата сами да си отговорят на въпроса кой измисли парите и  накрая ги запознаха с техните съвременни функции и форми. В това отношение почерпихме опит от финландската образователна система, която се счита за една от най-добрите в света.  Финландските деца са ,,най-четящите деца” в света, на второ място са в естествените науки и на пето по математика, а прекарват най-малко време в учене спрямо връстниците си по целия свят. Истината е, че в техните училища се преподава само това, което може да им послужи в живота – те не познават логаритмите и устройството на доменната пещ, не знаят наизуст менделеевата таблица, но за сметка на това от малки могат да се ориентират по карта, да пресмятат данъци и отстъпки, познават формите на електронните разплащания, знаят какво е портфолио и сайт.

Навлизането на модерни образователни информационни технологии  в обучителния процес изисква адекватно ориентиране на преподавателския ресурс в тази посока, защото светът върви натам и ние трябва да го следваме. В повечето училища учителите по чужд език не позволяват ползването, защото те самите на намират смисъл в употребата на таблети, лаптопи и мобилни телефони в часовете. Напротив –нека впрегнем технологиите в чуждоезиковото обучение, децата харесват това. Вече има създадени множество електронни учебници, занимателни игри за рисуване, оцветяване, конструиране, в които процесът на учене е вплетен в играта; да не говорим за помощта на мобилните речници. Докато играят, децата заучават новите думи, които трябва да използват и знаят, за да продължат нататък, пеят и конструират изречения, мислят и говорят на чуждия език.

Изнасянето на учебния процес, когато времето позволява (извън класната стая) в здравословна и природосъобразна среда и формиране на  екокласове от групите с различни нива, също се оказа ефективно. При обучение на чист въздух, децата по-малко се уморяват. Въпреки, че акцентът е поставен върху говоримата форма на езика и комуникативно-речевите тренинги, децата се чувстват по-уверени, когато не ги изпитват пред черната дъска, а участват в общи занимателни дейности – например правят домашна украса от естествени и подръчни материали.

Формулата „Уча и играя” е нова тенденция. Тя поставя образователните игри в центъра на съвременната философия за модерно, достъпно, лесно и забавно изучаване на чуждия език.

Автор: katty_bell

Образователни игри в занималня Лукчо


Leave a Reply

Ние обичаме децата!

Вълшебно лято

Харесайте ни в Facebook

error: Съдържанието е защитено!!!